Kierownik: Krzysztof Smolak
Kontakt: ul. Mieszka I 13/15, 05-402 Otwock-Świder
tel. (22) 710-90-90,91
email: pczk@powiat-otwocki.pl
- Biurem kieruje Kierownik.
- Do zadań Biura w sprawach zarządzania kryzysowego, w tym realizowanych przez Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego, należy w szczególności:
- prowadzenie spraw wynikających z wykonywanych przez starostę zadań w zakresie jego ustawowych kompetencji dotyczących ochrony ludności, jej mienia jak również środowiska naturalnego przed skutkami katastrof naturalnych lub awarii technicznych noszących znamiona klęski żywiołowej;
- opracowywanie powiatowego planu zarządzania kryzysowego oraz koordynowanie opracowywania załączników funkcjonalnych przez podmioty przewidziane do udziału w działaniach kryzysowych;
- opracowywanie i aktualizowanie regulaminu pracy Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego;
- opracowywanie dokumentacji roboczej Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego;
- organizowanie posiedzeń Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego;
- opracowywanie powiatowego planu operacyjnego ochrony przed powodzią;
- przedstawianie staroście propozycji dotyczących wyposażenia i utrzymania powiatowego magazynu przeciwpowodziowego w sprzęt i materiały, jak również w indywidualne środki ochrony przed skażeniami i zakażeniami;
- monitorowanie i analiza występujących na terenie powiatu zagrożeń naturalnych i cywilizacyjnych oraz przedstawianie wniosków staroście;
- opracowywanie projektów zarządzeń starosty dotyczących zagrożeń, w tym ogłaszanie i odwoływanie pogotowia przeciwpowodziowego, alarmu powodziowego i ewakuacji;
- pełnienie całodobowego dyżuru w celu zapewnienia przepływu informacji na potrzeby zarządzania kryzysowego;
- współdziałanie z centrami zarządzania kryzysowego organów administracji publicznej;
- sprawowanie nadzoru nad funkcjonowaniem systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania ludności;
- współdziałanie z instytucjami i podmiotami realizującymi stały monitoring środowiska;
- współdziałanie z podmiotami prowadzącymi akcje ratownicze;
- dokumentowanie działań podejmowanych przez Centrum Zarządzania Kryzysowego;
- realizowanie zadań stałego dyżuru na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa;
- przyjmowanie zgłoszeń o sytuacjach kryzysowych lub innych nadzwyczajnych zagrożeniach lub nagłych wypadkach;
- kierowanie i koordynowanie procesów przeciwdziałania nadzwyczajnym zagrożeniom ludzi i środowiska powodowanymi awariami, katastrofami lub klęskami żywiołowymi oraz zakłóceniami ładu i porządku publicznego;
- pozyskiwanie, opracowywanie i aktualizacja danych o potencjalnych zagrożeniach mieszkańców powiatu, które mogą spowodować zagrożenie życia lub zdrowia ludności, znaczne zniszczenia w infrastrukturze, uszkodzenia lub zniszczenia budynków, urządzeń i instalacji technicznych niezbędnych dla funkcjonowania powiatu;
- utrzymywanie w ciągłej gotowości systemu alarmowego i urządzeń łączności w systemie ostrzegania i alarmowania ludności będących na wyposażeniu Centrum;
- zbieranie i ocena informacji o zagrożeniach dla ludności i środowiska;
- powiadamianie i alarmowanie mieszkańców zagrożonych rejonów poprzez Gminne Centra Zarządzania;
- powiadamianie służb inspekcji i straży o zaistniałym zagrożeniu oraz koordynacja prowadzonych działań;
- uruchamianie działań Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego na polecenie starosty;
- przygotowywanie wstępnej analizy powstałych zdarzeń, przedstawianie wniosków do decyzji Przewodniczącego Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego;
- współdziałanie z Gminnymi Zespołami Zarządzania Kryzysowego;
- współdziałanie z Zespołami Zarządzania Kryzysowego sąsiednich powiatów;
- współdziałanie w oparciu o ustalone zasady z Wojewódzkim Centrum Zarządzania Kryzysowego;
- współdziałanie ze wszystkimi podmiotami biorącymi udział w akcjach ratowniczych, w szczególności poprzez:
- powiadamianie służb dyżurnych wchodzących w skład Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego i prewencyjnych Policji oraz Pogotowia Ratunkowego, SANEPIDU, służb komunalnych i technicznych o zaistniałych zdarzeniach oraz odnotowywanie tych faktów w dzienniku działania,
- przyjmowanie informacji o zdarzeniach oraz ich skali w przypadku zagrożenia życia lub wystąpienia ofiar w ludziach, dużych stratach w mieniu i środowisku naturalnym,
- powiadamianie starosty o zagrożeniach, na skutek których wystąpiły ofiary śmiertelne,
- przygotowywanie komunikatów ostrzegawczych o zagrożeniu i sposobach zachowania się ludności w zaistniałej sytuacji zgodnie z przyjętymi ustaleniami,
- zbieranie danych o przebiegu akcji ratowniczej, użytych siłach i środkach, ich rodzajach, poniesionych stratach i zniszczeniach. Rejestrowanie tych danych w dzienniku działania,
- przygotowywanie dla potrzeb Starosty, Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego, Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego oraz Wojewódzkiego Centrum Zarządzania Kryzysowego zbiorczych meldunków z przebiegu akcji ratowniczych lub prewencyjnych, stratach, zniszczeniach itp.,
- współdziałanie w zakresie wymiany i analizy informacji ze stanowiskiem kierowania Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej, Komendy Powiatowej Policji, Pogotowia Ratunkowego i innymi służbami oraz informowanie na bieżąco o zdarzeniach Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego, współdziałanie w zakresie działań rozpoznania zagrożeń pożarowych, powodziowych, toksycznych środków przemysłowych, radiologicznych i innych miejscowych zdarzeń na obszarze powiatu - gromadzenie danych w tym zakresie.
- Do zadań Biura w sprawach bezpieczeństwa publicznego należy w szczególności:
- obsługa administracyjno-biurowa prac Komisji Bezpieczeństwa i Porządku;
- sporządzanie sprawozdań z dziedziny bezpieczeństwa;
- prowadzenie spraw i szkoleń związanych z bezpieczeństwem ludności oraz udział w programach społecznych dotyczących tej dziedziny; współpraca z instytucjami, organizacjami i służbami, zajmującymi się bezpieczeństwem publicznym w ramach przygotowywanych i prowadzonych programów.
- Do zadań Biura realizowanych w zakresie Obrony Cywilnej należy w szczególności:
- sprawowanie nadzoru i kontroli nad przygotowaniem gmin do wykonywania zadań w zakresie ochrony ludności;
- opracowywanie, weryfikowanie i uaktualnianie powiatowego planu obrony cywilnej;
- sprawowanie nadzoru nad opracowywaniem planów obrony cywilnej w gminach;
- opracowywanie dla powiatu i gmin na kolejny rok kalendarzowy planu zasadniczych przedsięwzięć do działalności w dziedzinie obrony cywilnej;
- koordynowanie w powiecie przygotowań do realizacji zadań obrony cywilnej;
- realizowanie przedsięwzięć planistycznych i organizacyjnych dotyczących systemu wykrywania i alarmowania w tym przygotowywanie do wykonywania zadań Powiatowego Ośrodka Analizy Danych i Alarmowania i Powiatowego Ośrodka Analiz Laboratoryjnych;
- opracowywanie planu ochrony zabytków na wypadek konfliktu zbrojnego i sytuacji kryzysowych;
- planowanie i prowadzenie szkolenia formacji obrony cywilnej.
- Do zadań Biura realizowanych w zakresie spraw obronnych należy w szczególności:
- opracowywanie na kolejny rok kalendarzowy planu zasadniczych przedsięwzięć do działalności w zakresie wykonywania zadań obronnych;
- opracowywanie, uzgadnianie i przedkładanie do zatwierdzenia planu operacyjnego funkcjonowania powiatu;
- dokonywanie uzgodnień z podmiotami biorącymi udział we wspólnej realizacji zadań obronnych wynikających z planu operacyjnego funkcjonowania powiatu w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;
- opracowywanie programów i planów szkolenia obronnego, a także jego organizowanie i prowadzenie;
- kompletowanie dokumentacji szkoleniowej;
- współdziałanie z wydziałem organizacyjnym i spraw społecznych w opracowywaniu regulaminu organizacyjnego starostwa na czas wojny i zarządzenia starosty wprowadzającego ww. regulamin w życie;
- opracowywanie i bieżące uaktualnianie dokumentów zapewniających sprawne wykonywanie zadań obronnych w wyższych stanach gotowości obronnej państwa;
- opracowywanie i uaktualnianie dokumentacji Stanowiska Kierowania Starosty i Stałego Dyżuru;
- realizowanie przedsięwzięć związanych z przygotowaniem stanowiska kierowania starosty zapewniającego realizacje zadań obronnych w wyższych stanach gotowości obronnej państwa;
- realizowanie przedsięwzięć związanych ze świadczeniami na rzecz obrony w zakresie potrzeb wynikających z zadań będących w kompetencji starosty;
- prowadzenie spraw związanych z reklamowaniem żołnierzy rezerwy od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i wojny;
- opracowywanie dokumentacji oraz realizowanie innych przedsięwzięć przygotowawczych do prowadzenia „Akcji Kurierskiej";
- opracowywanie i uaktualnianie planu przygotowań służby zdrowia na potrzeby obronne;
- prowadzenie spraw związanych z programem mobilizacji gospodarki.
- W strukturze Biura realizuje swoje zadania Pełnomocnik Starosty ds. Ochrony Informacji Niejawnych, do których w szczególności należy:
- opracowanie planu ochrony informacji niejawnych w starostwie i nadzorowanie jego realizacji;
- sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań i przestrzeganiem przepisów określonych w planie ochrony;
- organizowanie ochrony informacji niejawnych poprzez nadzorowanie prac nad wytwarzaniem, przechowywaniem, obiegiem oraz niszczeniem dokumentacji o treści niejawnej;
- klasyfikowanie informacji niejawnych;
- kontrolowanie przestrzegania przepisów i ochrony informacji niejawnych;
- prowadzenie okresowych i rocznych kontroli ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów niejawnych;
- przeprowadzanie zwykłych postępowań sprawdzających - na pisemne polecenie starosty - w odniesieniu do pracowników zatrudnionych na stanowiskach i przy pracach związanych z dostępem do informacji stanowiących tajemnicę służbową;
- szkolenie pracowników w zakresie ochrony informacji niejawnych;
- wydawanie poświadczeń bezpieczeństwa upoważniających do dostępu do informacji niejawnych stanowiących tajemnicę służbową lub odmowa wydania takiego poświadczenia i zawiadamianie o tym starosty;
- ewidencjonowanie, przechowywanie, przetwarzanie i udostępnianie danych uzyskiwanych w związku z prowadzonym postępowaniem o uzyskanie rękojmi zachowania tajemnicy w zakresie określonym w ankiecie bezpieczeństwa osobowego;
- prowadzenie wykazu stanowisk i prac zleconych oraz imiennego wykazu osób dopuszczonych do pracy na stanowiskach, z którymi wiąże się dostęp do informacji niejawnych;
- uczestniczenie w opiniowaniu projektów zarządzeń oraz projektów programów, analiz i innych dokumentów opracowywanych w starostwie, a dotyczących ochrony informacji niejawnych."