Główny Księgowy: Małgorzata Komosa
Kontakt: ul. Górna 13, 05-400 Otwock,pok.310
tel. (22) 600 7 142
email: mkomosa@powiat-otwocki.pl
Wydziałem kieruje Główny Księgowy.
Do zadań Wydziału należy w szczególności:
- W zakresie planowania i realizacji budżetu:
- opracowywanie projektów budżetu dochodów i wydatków powiatu;
- inicjowanie i podejmowanie przedsięwzięć organizacyjnych na rzecz poprawy efektywności wykorzystania środków budżetowych oraz pozyskiwania dodatkowych wpływów budżetowych;
- opracowywanie planów finansowych inwestycji i finansowych jednostek organizacyjnych powiatowej administracji zespolonej;
- opracowywanie obowiązujących sprawozdań z wykonania budżetu powiatu;
- opracowywanie materiałów (sprawozdań, analiz, itp.) dotyczących wykonywania budżetu powiatu – dla potrzeb Rady, Zarządu i Starosty.
- W zakresie gospodarki finansowej i księgowej:
- obsługa finansowo – księgowa zadań budżetowych powiatu i dotacji z budżetu państwa;
- koordynowanie planowania i kreowania polityki finansowej powiatu;
- wykonywanie funkcji głównego dysponenta środków budżetu powiatu,
- prowadzenie rachunkowości budżetowej i sprawozdawczości;
- windykacja należności Powiatu i Skarbu Państwa;
- prowadzenie postępowania egzekucyjnego w stosunku do dłużników zalegających w spłacie należności;
- obsługa finansowo – księgowa Starostwa;
- weryfikacja faktur i rachunków obciążających budżet powiatu;
- prowadzenie spraw kasowych Starostwa;
- przygotowywanie zasad przeprowadzania inwentaryzacji, nadzór nad jej przeprowadzaniem oraz rozliczanie inwentaryzacji składników majątkowych;
- nadzór nad realizacją w Starostwie przepisów ustawy o zamówieniach publicznych;
- wykonywanie zadań i obowiązków powiatu określonych przepisami podatkowymi;
- ustanawianie zastawów rejestrowych w celu zabezpieczenia wierzytelności powiatu;
- prowadzenie spraw związanych z obsługą, zaciąganiem pożyczek i kredytów emisją obligacji oraz spraw udzielonych przez Powiat poręczeń;
- współpraca z urzędami skarbowymi w zakresie przekazywanych dochodów dla Powiatu z tytułu udziału w podatku dochodowym od osób prawnych;
- prowadzenie księgowej ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych;
- prowadzenie spraw z zakresu podatku od towarów i usług, ewidencja i rozliczanie z urzędem skarbowym;
- sporządzanie sprawozdań finansowych i budżetowych z zakresu prowadzonej ewidencji finansowo-księgowej
- dokonywanie wstępnej kontroli sprawozdań finansowych jednostek; organizacyjnych powiatu pod względem rachunkowym i zgodności z planem finansowym.
- W zakresie kontroli wykonywania budżetu:
- współpraca z samodzielnym stanowiskiem do spraw kontroli w zakresie przeprowadzania kontroli finansowych jednostek organizacyjnych powiatu;
- współpraca z samodzielnym stanowiskiem do spraw kontroli w zakresie sprawowania wewnętrznej kontroli finansowej w Starostwie;
- kontrola przekazywania i wykorzystania środków budżetowych powiatu;
- współdziałanie z Izbą Skarbową, Urzędem i innymi organami kontroli finansowej.
- Udzielanie ulg w spłacie należności niepodatkowych Powiatu i Skarbu Państwa w imieniu Starosty.
- W zakresie spraw płacowych:
- prowadzenie spraw związanych z naliczaniem i wypłatą wynagrodzeń oraz innych świadczeń pracowniczych dla pracowników Starostwa i dokonywanie wszystkich rozliczeń związanych z potrąceniami obowiązkowymi i dobrowolnymi na listach płac oraz dokonywanie przelewów wynagrodzeń na rachunki bankowe wskazane przez pracowników,
- sporządzanie list płac diet dla Radnych Powiatu i przekazywanie ich na rachunki bankowe wskazane przez radnych,
- prowadzenie spraw związanych z rozliczaniem zawartych umów cywilno-prawnych (w tym rozliczenia z ZUS i Urzędem Skarbowym);
- prowadzenie dokumentacji oraz naliczanie składek na ubezpieczenie społeczne pracowników i Fundusz Pracy, sporządzanie deklaracji rozliczeniowych ZUS (sporządzanie raportów miesięcznych ZUS RMUA) oraz odprowadzanie należnych składek,
- prowadzenie dokumentacji i naliczanie zgodnie z przepisami ZUS zasiłków chorobowych, rodzinnych, opiekuńczych, rehabilitacyjnych i macierzyńskich, pielęgnacyjnych, wychowawczych oraz innych świadczeń wypłacanych ze środków ZUS,
- przekaz elektroniczny deklaracji rozliczeniowych do ZUS,
- terminowe rozliczanie z Urzędem Skarbowym należności podatkowych i całości spraw związanych z obsługą podatku dochodowego od osób fizycznych (w tym wystawianie rocznych rozliczeń podatkowych PIT-11),
- prowadzenie miesięcznych kart wynagrodzeń i kart zasiłkowych,
- przygotowanie i przekazanie dla Wydziału Organizacyjnego i Spraw Społecznych danych o wynagrodzeniu pracowników Starostwa, niezbędnych do sporządzenia sprawozdań dla potrzeb GUS,
- wydawanie zaświadczeń o zarobkach i zatrudnieniu na żądanie osoby zainteresowanej,
- prowadzenie spraw związanych z wypłatą dodatkowego wynagrodzenia rocznego dla pracowników Starostwa,
- sporządzanie dokumentacji dotyczącej refundacji wynagrodzeń pracowników Starostwa.