Treść strony
Główny Księgowy Starostwa Powiatowego: Małgorzata Komosa
ul. Górna 13
05-400 Otwock
1. Wydziałem kieruje Główny Księgowy Starostwa Powiatowego.
2. Do zadań Wydziału należy w szczególności:
1) W zakresie planowania i realizacji budżetu:
a) opracowywanie projektów budżetu dochodów i wydatków powiatu;
b) inicjowanie i podejmowanie przedsięwzięć organizacyjnych na rzecz poprawy efektywności wykorzystania środków budżetowych oraz pozyskiwania dodatkowych wpływów budżetowych;
c) opracowywanie planów finansowych inwestycji i finansowych jednostek organizacyjnych powiatowej administracji zespolonej;
d) opracowywanie obowiązujących sprawozdań z wykonania budżetu powiatu;
e) opracowywanie materiałów (sprawozdań, analiz, itp.) dotyczących wykonywania budżetu powiatu – dla potrzeb Rady, Zarządu i Starosty.
2) W zakresie gospodarki finansowej i księgowej:
a) obsługa finansowo – księgowa zadań budżetowych powiatu i dotacji
z budżetu państwa;
b) koordynowanie planowania i kreowania polityki finansowej powiatu;
c) wykonywanie funkcji głównego dysponenta środków budżetu powiatu,
d) prowadzenie rachunkowości budżetowej i sprawozdawczości;
e) windykacja należności Powiatu i Skarbu Państwa;
f) prowadzenie postępowania egzekucyjnego w stosunku do dłużników zalegających w spłacie należności;
g) obsługa finansowo – księgowa Starostwa;
h) weryfikacja faktur i rachunków obciążających budżet powiatu;
i) prowadzenie spraw kasowych Starostwa;
j) przygotowywanie zasad przeprowadzania inwentaryzacji, nadzór nad jej przeprowadzaniem oraz rozliczanie inwentaryzacji składników majątkowych;
k) nadzór nad realizacją w Starostwie przepisów ustawy
o zamówieniach publicznych;
l) wykonywanie zadań i obowiązków powiatu określonych przepisami podatkowymi;
m) ustanawianie zastawów rejestrowych w celu zabezpieczenia wierzytelności powiatu;
n) prowadzenie spraw związanych z obsługą, zaciąganiem pożyczek i kredytów emisją obligacji oraz spraw udzielonych przez Powiat poręczeń;
o) współpraca z urzędami skarbowymi w zakresie przekazywanych dochodów dla Powiatu z tytułu udziału w podatku dochodowym od osób prawnych;
p) prowadzenie księgowej ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych;
q) prowadzenie spraw z zakresu podatku od towarów i usług, ewidencja i rozliczanie z urzędem skarbowym;
r) sporządzanie sprawozdań finansowych i budżetowych z zakresu prowadzonej ewidencji finansowo-księgowej
s) dokonywanie wstępnej kontroli sprawozdań finansowych jednostek; organizacyjnych powiatu pod względem rachunkowym i zgodności z planem finansowym.
3) W zakresie kontroli wykonywania budżetu:
a) współpraca z samodzielnym stanowiskiem do spraw kontroli w zakresie przeprowadzania kontroli finansowych jednostek organizacyjnych powiatu;
b) współpraca z samodzielnym stanowiskiem do spraw kontroli w zakresie sprawowania wewnętrznej kontroli finansowej w Starostwie;
c) kontrola przekazywania i wykorzystania środków budżetowych powiatu;
d) współdziałanie z Izbą Skarbową, Urzędem i innymi organami kontroli finansowej.
4) Udzielanie ulg w spłacie należności niepodatkowych Powiatu i Skarbu Państwa w imieniu Starosty.
5) W zakresie spraw płacowych:
a) prowadzenie spraw związanych z naliczaniem i wypłatą wynagrodzeń oraz innych świadczeń pracowniczych dla pracowników Starostwa i dokonywanie wszystkich rozliczeń związanych z potrąceniami obowiązkowymi i dobrowolnymi na listach płac oraz dokonywanie przelewów wynagrodzeń na rachunki bankowe wskazane przez pracowników,
b) sporządzanie list płac diet dla Radnych Powiatu i przekazywanie ich na rachunki bankowe wskazane przez radnych,
c) prowadzenie spraw związanych z rozliczaniem zawartych umów cywilno-prawnych (w tym rozliczenia z ZUS i Urzędem Skarbowym);
d) prowadzenie dokumentacji oraz naliczanie składek na ubezpieczenie społeczne pracowników i Fundusz Pracy, sporządzanie deklaracji rozliczeniowych ZUS
(sporządzanie raportów miesięcznych ZUS RMUA) oraz odprowadzanie należnych składek,
e) prowadzenie dokumentacji i naliczanie zgodnie z przepisami ZUS zasiłków chorobowych, rodzinnych, opiekuńczych, rehabilitacyjnych i macierzyńskich, pielęgnacyjnych, wychowawczych oraz innych świadczeń wypłacanych ze środków ZUS,
f) przekaz elektroniczny deklaracji rozliczeniowych do ZUS,
g) terminowe rozliczanie z Urzędem Skarbowym należności podatkowych i całości spraw związanych z obsługą podatku dochodowego od osób fizycznych (w tym wystawianie rocznych rozliczeń podatkowych PIT-11),
h) prowadzenie miesięcznych kart wynagrodzeń i kart zasiłkowych,
i) przygotowanie i przekazanie dla Wydziału Organizacyjnego i Spraw Społecznych danych o wynagrodzeniu pracowników Starostwa, niezbędnych do sporządzenia sprawozdań dla potrzeb GUS,
j) wydawanie zaświadczeń o zarobkach i zatrudnieniu na żądanie osoby zainteresowanej,
k) prowadzenie spraw związanych z wypłatą dodatkowego wynagrodzenia rocznego dla pracowników Starostwa,
l) sporządzanie dokumentacji dotyczącej refundacji wynagrodzeń pracowników Starostwa.