Starosta: Tomasz Laskus
Kontakt: ul. Górna 13, 05-400 Otwock, pok. 211
tel. +48 (22) 600 7 107
e-mail: tlaskus@powiat-otwocki.pl
Przyjęcia interesantów: poniedziałki w godz.15.00-17.00 oraz we wtorek w sprawie skarg od 16.00 do 17.00 (zapisy w sekretariacie).
Do kompetencji Starosty należy:
- wydawanie decyzji administracyjnych jako organu pierwszej instancji w indywidualnych sprawach należnych do kompetencji Starosty oraz upoważnianie Wicestarosty, urzędujących członków Zarządu Powiatu, sekretarza, skarbnika, pracowników Starostwa, powiatowych służb, inspekcji i straży, oraz kierowników jednostek organizacyjnych powiatu do wydawania decyzji w jego imieniu;
- zawieranie porozumień w sprawie powierzenia prowadzenia zadań z zakresu administracji publicznej z:
- Wojewodą
- jednostkami samorządu terytorialnego;
- partnerem prywatnym w trybie ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym;
- realizowanie zadań Szefa Obrony Cywilnej Powiatu wynikających z ustawyo powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej, jak również kierowanie i koordynowanie przygotowaniami i realizacją zadań obronnych i zarządzaniem kryzysowym;
- powoływanie Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego i kierowanie jego pracą;
- wydawanie Powiatowemu Inspektorowi Nadzoru Budowlanego poleceń podjęcia działań zmierzających do usunięcia bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia ludzi związanych z budową, utrzymaniem lub rozbiórką obiektów budowlanych;
- powoływanie Powiatowej Rady Rynku;
- przewodniczenie Komisji Bezpieczeństwa i Porządku w myśl ustawy o samorządzie powiatowym;
- wykonywanie funkcji organu administracji geodezyjnej i kartograficznej przy pomocy geodety powiatowego;
- wykonywanie uprawnień i obowiązków pracodawcy, określonych w kodeksie pracy, ustawie o pracownikach samorządowych i ustawie o pracownikach administracji rządowej w stosunku do pracowników Starostwa oraz zwierzchnika wobec kierowników jednostek organizacyjnych powiatu i powiatowych służb inspekcji i straży;
- ustalanie polityki kadrowej i płacowej;
- ustalanie „Regulaminu Pracy Starostwa” oraz wydawanie zarządzeń, instrukcjii wytycznych w sprawach należących do jego właściwości;
- sprawowanie nadzoru nad realizacją budżetu;
- sprawowanie nadzoru nad procesem przygotowywania i przeprowadzania zamówień publicznych w Starostwie;
- przedkładanie projektów uchwał zarządowi i w imieniu zarządu radzie;
- sprawowanie nadzoru nad realizacją uchwał Rady i Zarządu;
- udzielanie odpowiedzi na interwencje podejmowane przez parlamentarzystów;
- udzielanie odpowiedzi na wystąpienia pokontrolne;
- występowanie z wnioskami o nadanie orderów, odznaczeń państwowych i odznak;
- przyjmowanie mieszkańców powiatu w sprawach skarg i wniosków;
- podejmowanie innych działań zastrzeżonych aktami prawnymi do kompetencji Starosty.
Starosta wydaje zarządzenia:
- W przypadku nieobecności w pracy lub braku możliwości pełnienia przez Starostę obowiązków służbowych w siedzibie Starostwa, Starosta jest zastępowany przez Wicestarostę. Zakres zastępstwa rozciąga się na wszystkie zadania i kompetencje Starosty.
- W przypadku nieobecności w pracy lub braku możliwości pełnienia przez Wicestarostę, Członka Zarządu obowiązków służbowych w siedzibie Starostwa, Wicestarosta, Członek jest zastępowany odpowiednio przez Członka Zarządu, Wicestarostę.
Starosta bezpośrednio nadzoruje wykonanie zadań przez:
- Sekretarz Powiatu,
- Skarbnik Powiatu,
- Wydział Geodezji i Kartografii,
- Wydział Ochrony Środowiska,
- Wydział Gospodarki Nieruchomościami,
- Biuro Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego,
- Biuro Kultury i Promocji,
- Biuro Kadr,
- Samodzielne Stanowisko ds. Audytu wewnętrznego,
- Samodzielne Stanowisko ds. Kontroli,
- Służba Bezpieczeństwa i Higieny Pracy,
- Pełnomocnik ds. spraw Ochrony Informacji Niejawnych,
- Inspektor Ochrony Danych,
- Powiatowy Rzecznik Konsumentów,
- Powiatowe Centrum Zdrowia Sp. z o.o.,
- Powiatowe Zespolone Służby, Inspekcje i Straże;