Wydział Komunikacji i Transportu Starostwa Powiatowego w Otwocku informuje, iż od dnia 1 sierpnia 2020 r. weszły w życie przepisy ustawy z dnia 12 kwietnia 2018 r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających do 24 m dotyczące obowiązku rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości większej niż 7,5 m do 24 m lub napędzie mechanicznym o mocy większej niż 15 kW.
Na podstawie ww. ustawy obowiązkowi rejestracji podlega:
jacht oraz jednostka pływająca używana do amatorskiego połowu ryb, o długości większej niż 7,5 m lub napędzie mechanicznym o mocy większej niż 15 kW,
jednostka pływająca używana do połowów rybackich,
jednostka pływająca uprawiająca żeglugę poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
- o ile nie posiada innej niż polska przynależności.
Obowiązkowi rejestracji nie podlega:
jednostka pływająca przeznaczona wyłącznie do regat i zawodów sportowych, posiadająca klasę regatową i ważny certyfikat wydany przez polski związek sportowy albo podmiot właściwy dla państwa bandery jachtu oraz regatowa łódź wiosłowa;
jednostka pływająca napędzana wyłącznie siłą ludzkich mięśni;
deska surfingowa, deska z żaglem lub inna podobna jednostka pływająca.
Jednostka pływająca o długości do 24 m, która nie podlega obowiązkowi rejestracji, może być zarejestrowana na wniosek właściciela.
Organami rejestrującymi są: starostowie powiatów, prezydenci miast na prawach powiatów, oraz właściwy związek sportowy tj. Polski Związek Żeglarski i Polski Związek Motorowodny i Narciarstwa Wodnego.
Wniosek o rejestrację jednostki pływającej można złożyć w trybie on-line, w systemie teleinformatycznym REJA24 przy wykorzystaniu Aplikacji Konto Interesanta: https://interesant.reja24.gov.pl lub w formie papierowej składając wniosek osobiście w siedzibie Starostwa Powiatowego w Otwocku, w Wydziale Komunikacji i Transportu, pokój 117.
Wnioski można pobrać wchodząc w poniższe zakładki dotyczące poszczególnych spraw lub na stronie internetowej Urzędu Morskiego w Szczecinie
W przypadku, gdy wnioskodawca składa wniosek o rejestrację w postaci elektronicznej a posiada wymagane załączniki w oryginale wyłącznie w postaci papierowej, dokumenty te mogą być dołączone do wniosku w postaci odwzorowania cyfrowego, a ich oryginały należy okazać organowi rejestrującemu przed odbiorem dokumentu rejestracyjnego.
Czas wydania dokumentu rejestracyjnego wynosi – 30 dni.
Poniżej przydatne linki:
Nowy rejestr - informacje
Wademekum właściciela jednostki pływającej
Najczęściej zadawane pytania
Przewodnik dla żeglarzy i armatorów jachtów część 1
Przewodnik dla żeglarzy i armatorów jachtów część 2
Dokumenty jednostek śródlądowych wykorzystywane w procesie rejestracji
Dokumenty jednostek morskich wykorzystywane w procesie rejestracji
Karty Usług