Kierownik: Krzysztof Smolak
Kontakt: ul. Mieszka I 13/15, 05-402 Otwock-Świder
tel. (22) 710-90-90,91
email: pczk@powiat-otwocki.pl
- Biurem kieruje Kierownik.
 - Do zadań  Biura w sprawach zarządzania kryzysowego, w tym realizowanych przez Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego, należy w szczególności: 
- prowadzenie spraw wynikających z wykonywanych przez starostę zadań w zakresie jego ustawowych kompetencji dotyczących ochrony ludności, jej mienia jak również środowiska naturalnego przed skutkami katastrof naturalnych lub awarii technicznych noszących znamiona klęski żywiołowej;
 - opracowywanie powiatowego planu zarządzania kryzysowego oraz koordynowanie opracowywania załączników funkcjonalnych przez podmioty przewidziane do udziału w działaniach kryzysowych;
 - opracowywanie i aktualizowanie regulaminu pracy Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego;
 - opracowywanie dokumentacji roboczej Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego;
 - organizowanie posiedzeń Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego;
 - opracowywanie powiatowego planu operacyjnego ochrony przed powodzią;
 - przedstawianie staroście propozycji dotyczących wyposażenia i utrzymania powiatowego magazynu przeciwpowodziowego w sprzęt i materiały, jak również w indywidualne środki ochrony przed skażeniami i zakażeniami;
 - monitorowanie i analiza występujących na terenie powiatu zagrożeń naturalnych i cywilizacyjnych oraz przedstawianie wniosków staroście;
 - opracowywanie projektów zarządzeń starosty dotyczących zagrożeń, w tym ogłaszanie i odwoływanie pogotowia przeciwpowodziowego, alarmu powodziowego i ewakuacji;
 - pełnienie całodobowego dyżuru w celu zapewnienia przepływu informacji na potrzeby zarządzania kryzysowego;
 - współdziałanie z centrami zarządzania kryzysowego organów administracji publicznej;
 - sprawowanie nadzoru nad funkcjonowaniem systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania ludności;
 - współdziałanie z instytucjami i podmiotami realizującymi stały monitoring środowiska;
 - współdziałanie z podmiotami prowadzącymi akcje ratownicze;
 - dokumentowanie działań podejmowanych przez Centrum Zarządzania Kryzysowego;
 - realizowanie zadań stałego dyżuru na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa;
 - przyjmowanie zgłoszeń o sytuacjach kryzysowych lub innych nadzwyczajnych zagrożeniach lub nagłych wypadkach;
 - kierowanie i koordynowanie procesów przeciwdziałania nadzwyczajnym zagrożeniom ludzi i środowiska powodowanymi awariami, katastrofami lub klęskami żywiołowymi oraz zakłóceniami ładu i porządku publicznego;
 - pozyskiwanie, opracowywanie i aktualizacja danych o potencjalnych zagrożeniach mieszkańców powiatu, które mogą spowodować zagrożenie życia lub zdrowia ludności, znaczne zniszczenia w infrastrukturze, uszkodzenia lub zniszczenia budynków, urządzeń i instalacji technicznych niezbędnych dla funkcjonowania powiatu;
 - utrzymywanie w ciągłej gotowości systemu alarmowego i urządzeń łączności w systemie ostrzegania i alarmowania ludności będących na wyposażeniu Centrum;
 - zbieranie i ocena informacji o zagrożeniach dla ludności i środowiska;
 - powiadamianie i alarmowanie mieszkańców zagrożonych rejonów poprzez Gminne Centra Zarządzania;
 - powiadamianie służb inspekcji i straży o zaistniałym zagrożeniu oraz koordynacja prowadzonych działań;
 - uruchamianie działań Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego na polecenie starosty;
 - przygotowywanie wstępnej analizy powstałych zdarzeń, przedstawianie wniosków do decyzji Przewodniczącego Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego;
 - współdziałanie z Gminnymi Zespołami Zarządzania Kryzysowego;
 - współdziałanie z Zespołami Zarządzania Kryzysowego sąsiednich powiatów;
 - współdziałanie w oparciu o ustalone zasady z Wojewódzkim Centrum Zarządzania Kryzysowego;
 - współdziałanie ze wszystkimi podmiotami biorącymi udział  w akcjach ratowniczych, w szczególności poprzez:
- powiadamianie służb dyżurnych wchodzących w skład Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego i prewencyjnych Policji oraz Pogotowia Ratunkowego, SANEPIDU, służb komunalnych i technicznych o zaistniałych zdarzeniach oraz odnotowywanie tych faktów w dzienniku działania,
 - przyjmowanie informacji o zdarzeniach oraz ich skali w przypadku zagrożenia życia lub wystąpienia ofiar w ludziach, dużych stratach w mieniu i środowisku naturalnym,
 - powiadamianie starosty o zagrożeniach, na skutek których wystąpiły ofiary śmiertelne,
 - przygotowywanie komunikatów ostrzegawczych o zagrożeniu i sposobach zachowania się ludności w zaistniałej sytuacji zgodnie z przyjętymi ustaleniami,
 - zbieranie danych o przebiegu akcji ratowniczej, użytych siłach i środkach, ich rodzajach, poniesionych stratach i zniszczeniach. Rejestrowanie tych danych w dzienniku działania,
 - przygotowywanie dla potrzeb Starosty, Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego, Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego oraz Wojewódzkiego Centrum Zarządzania Kryzysowego zbiorczych meldunków z przebiegu akcji ratowniczych lub prewencyjnych, stratach, zniszczeniach itp.,
 - współdziałanie w zakresie wymiany i analizy informacji ze stanowiskiem kierowania Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej, Komendy Powiatowej Policji, Pogotowia Ratunkowego i innymi służbami oraz informowanie na bieżąco o zdarzeniach Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego, współdziałanie w zakresie działań rozpoznania zagrożeń pożarowych, powodziowych, toksycznych środków przemysłowych, radiologicznych i innych miejscowych zdarzeń na obszarze powiatu - gromadzenie danych w tym zakresie.
 
 
 - Do zadań  Biura w sprawach bezpieczeństwa publicznego należy w szczególności: 
- obsługa administracyjno-biurowa prac Komisji Bezpieczeństwa i Porządku;
 - sporządzanie sprawozdań z dziedziny bezpieczeństwa;
 - prowadzenie spraw i szkoleń związanych z bezpieczeństwem ludności oraz udział w programach społecznych dotyczących tej dziedziny; współpraca z instytucjami, organizacjami i służbami, zajmującymi się bezpieczeństwem publicznym w ramach przygotowywanych i prowadzonych programów.
 
 - Do zadań  Biura realizowanych w zakresie Obrony Cywilnej należy w szczególności: 
- sprawowanie nadzoru i kontroli nad przygotowaniem gmin do wykonywania zadań w zakresie ochrony ludności;
 - opracowywanie, weryfikowanie i uaktualnianie powiatowego planu obrony cywilnej;
 - sprawowanie nadzoru nad opracowywaniem planów obrony cywilnej w gminach;
 - opracowywanie dla powiatu i gmin na kolejny rok kalendarzowy planu zasadniczych przedsięwzięć do działalności w dziedzinie obrony cywilnej;
 - koordynowanie w powiecie przygotowań do realizacji zadań obrony cywilnej;
 - realizowanie przedsięwzięć planistycznych i organizacyjnych dotyczących systemu wykrywania i alarmowania w tym przygotowywanie do wykonywania zadań Powiatowego Ośrodka Analizy Danych i Alarmowania i Powiatowego Ośrodka Analiz Laboratoryjnych;
 - opracowywanie planu ochrony zabytków na wypadek konfliktu zbrojnego i sytuacji kryzysowych;
 - planowanie i prowadzenie szkolenia formacji obrony cywilnej.
 
 - Do zadań  Biura realizowanych w zakresie spraw obronnych należy w szczególności: 
- opracowywanie na kolejny rok kalendarzowy planu zasadniczych przedsięwzięć do działalności w zakresie wykonywania zadań obronnych;
 - opracowywanie, uzgadnianie i przedkładanie do zatwierdzenia planu operacyjnego funkcjonowania powiatu;
 - dokonywanie uzgodnień z podmiotami biorącymi udział we wspólnej realizacji zadań obronnych wynikających z planu operacyjnego funkcjonowania powiatu w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;
 - opracowywanie programów i planów szkolenia obronnego, a także jego organizowanie i prowadzenie;
 - kompletowanie dokumentacji szkoleniowej;
 - współdziałanie z wydziałem organizacyjnym i spraw społecznych w opracowywaniu regulaminu organizacyjnego starostwa na czas wojny i zarządzenia starosty wprowadzającego ww. regulamin w życie;
 - opracowywanie i bieżące uaktualnianie dokumentów zapewniających sprawne wykonywanie zadań obronnych w wyższych stanach gotowości obronnej państwa;
 - opracowywanie i uaktualnianie dokumentacji Stanowiska Kierowania Starosty i Stałego Dyżuru;
 - realizowanie przedsięwzięć związanych z przygotowaniem stanowiska kierowania starosty zapewniającego realizacje zadań obronnych w wyższych stanach gotowości obronnej państwa;
 - realizowanie przedsięwzięć związanych ze świadczeniami na rzecz obrony w zakresie potrzeb wynikających z zadań będących w kompetencji starosty;
 - prowadzenie spraw związanych z reklamowaniem żołnierzy rezerwy od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i wojny;
 - opracowywanie dokumentacji oraz realizowanie innych przedsięwzięć przygotowawczych do prowadzenia „Akcji Kurierskiej";
 - opracowywanie i uaktualnianie planu przygotowań służby zdrowia na potrzeby obronne;
 - prowadzenie spraw związanych z programem mobilizacji gospodarki.
 
 - W strukturze Biura realizuje swoje zadania Pełnomocnik Starosty ds. Ochrony Informacji Niejawnych, do których w szczególności należy: 
- opracowanie planu ochrony informacji niejawnych w starostwie i nadzorowanie jego realizacji;
 - sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań i przestrzeganiem przepisów określonych w planie ochrony;
 - organizowanie ochrony informacji niejawnych poprzez nadzorowanie prac nad wytwarzaniem, przechowywaniem, obiegiem oraz niszczeniem dokumentacji o treści niejawnej;
 - klasyfikowanie informacji niejawnych;
 - kontrolowanie przestrzegania przepisów i ochrony informacji niejawnych;
 - prowadzenie okresowych i rocznych kontroli ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów niejawnych;
 - przeprowadzanie zwykłych postępowań sprawdzających - na pisemne polecenie starosty - w odniesieniu do pracowników zatrudnionych na stanowiskach i przy pracach związanych z dostępem do informacji stanowiących tajemnicę służbową;
 - szkolenie pracowników w zakresie ochrony informacji niejawnych;
 - wydawanie poświadczeń bezpieczeństwa upoważniających do dostępu do informacji niejawnych stanowiących tajemnicę służbową lub odmowa wydania takiego poświadczenia i zawiadamianie o tym starosty;
 - ewidencjonowanie, przechowywanie, przetwarzanie i udostępnianie danych uzyskiwanych w związku z prowadzonym postępowaniem o uzyskanie rękojmi zachowania tajemnicy w zakresie określonym w ankiecie bezpieczeństwa osobowego;
 - prowadzenie wykazu stanowisk i prac zleconych oraz imiennego wykazu osób dopuszczonych do pracy na stanowiskach, z którymi wiąże się dostęp do informacji niejawnych;
 - uczestniczenie w opiniowaniu projektów zarządzeń oraz projektów programów, analiz i innych dokumentów opracowywanych w starostwie, a dotyczących ochrony informacji niejawnych."